Automat a manual

Fanów motoryzacji często dzieli temat skrzyń biegów. Istnieją zwolennicy automatycznych skrzyń biegów argumentujących swój wybór wygodą oraz komfortem. Po drugiej strony barykady są ludzie, którzy wybierają manualne skrzynie biegów. Tutaj koronnymi argumentami jest mniejsza awaryjność mniej skomplikowanych przekładni ręcznych oraz większa kontrola nad autem oraz jego spalaniem. Pośrodku tego konfliktu są kierowcy, którzy pozwolić sobie mogą na półautomatyczne skrzynie z, na przykład, łopatkami dającymi możliwość przejęcia kontroli nad zmianą biegów nawet w autach ze skrzynią automatyczną.

Wady i zalety skrzyni automatycznej

Skrzynia automatyczna do głównie kwestia wygody. Uwolnienie jeden ręki i jednej nogi podczas podróży znacząco zwiększa komfort nie tylko podczas długich tras. Sama podróż staje się przyjemniejsza, a w połączeniu z nowoczesnymi technologiami jak adaptacyjny tempomat, naprawdę niemal możemy rozsiąść się jak na kanapie i spokojnie przemierzać długie kilometry. Najnowszą ciekawostką, wymyśloną przez Mercedesa, jest system dojeżdżania w korkach. Wystarczy zostawić skrzynię na pozycji drive, a auto samo zmierzy odległość do najbliższego auta w korku przed nami i w razie potrzeby podjedzie bez naszego udziału do przodu.
Nowoczesne technologię ulepszają skrzynie biegów tak, żeby wyeliminować wszelkie mankamenty posiadania automatycznej przekładni. Do jednej z głównych wad należy obsługa takiej skrzyni. Zazwyczaj nie można się obejść bez wizyty w serwisie, nawet przy najprostszych usterkach, a części bywają bardzo drogie. Skomplikowane układy sprzęgła potęgują ten problem i wraz z większym komfortem użytkowania, rośnie wysokość rachunku jaki oczekiwać nas będzie u mechanika. Podobnie będzie na stacji benzynowej. Faktem jest, że obecne normy emisji spalin są dosyć ostre, co wymusiło na producentach aut tworzenie trybów eko do naszych przekładni. Mamy więc do wyboru albo auto powolne i irytująco toporne bądź takie, które spala za dużo paliwa w trybach sport. Posiadanie przekładni manualnej pozwala nam dowolnie dostosować manewrowanie biegami do stylu jazdy.

Wady i zalety skrzyni manualnej

Motoryzacja jako dziedzina technologii poszła do przodu. Jednakże przekładnie manualne nadal są w powszechnym zastosowaniu. Moim zdaniem, jest tak z kilku powodów. Wykorzystanie skrzyni manualnej znacząco zmniejsza koszty produkcji auta, dzięki czemu powstawać mogą wersje aut na każdą kieszeń. Niewielki stopień skomplikowania budowy takiej skrzyni ułatwia jej naprawę oraz obsługę, dzięki czemu wiele napraw możemy wykonać samemu, a jeżeli nie jest to możliwe, warsztat powinien wystawić nam o wiele mniejszy rachunek niż w przypadku naprawy skrzyni automatycznej.
Ręczna Skrzynia biegów pozwala również na zachowanie większej elastyczności stylu jazdy. Jest to szczególnie przydatne podczas jazdy autami o małej mocy, które potrzebują konkretnych obrotów by się rozpędzić.
Wadami skrzyń manualnych jest oczywiście uciążliwa obsługa podczas jazdy wymagająca stałej kontroli obrotów naszego auta. Również takie rozwiązania technologiczne jak tempomat są wtedy mniej wydajne, szczególnie w wersji adaptacyjnej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *