Rodzaje i naprawa opon

Opona pneumatyczna to oczywiście zewnętrzna część koła samochodowego o otwartym przekroju. Opony wykonuje się z gumy, a w dalszej kolejności nakłada na obręcz bądź felgę i wypełnia powietrzem albo innym gazem pod odpowiednim ciśnieniem. Opona jest jedyny elementem w samochodzie, który bezpośrednio styka się z podłożem. Ma ona zapewnić niezbędną w czasie jazdy amortyzację oraz przenoszenie ciężaru samochodu, sił jego napędu, hamowania oraz skrętu. Opony podzielić można na podstawie dwóch podstawowych kryteriów. Pierwszym z nich jest budowa zewnętrzna (wyróżnić można np. opony dętkowe, bezdętkowe, diagonalne czy promieniowe), drugim zaś kształt bieżnika.

Samochód i serwisowanie opon

Serwis opon jest jednym z podstawowych obszarów działalności warsztatów samochodowych. Zdecydowaną większość uszkodzeń naprawia się przy pomocy procesu wulkanizacji. Sama wulkanizacja jest to specyficzny proces chemiczny, który polega na sieciowaniu polimerowych cząsteczek, w wyniku czego dochodzi o wyprodukowania gumy. Poddane mogą być jej zarówno tradycyjne, jak i inne rodzaje elastomerów (do tych pierwszych zalicza się na przykład kauczuk, do drugich silikon), ale także inne materiały – także te stosowane do produkcji gumy. Wulkanizacja jest procesem, który może być wykonany na dwa sposoby – tradycyjną metodą „na ciepło”, oraz nowszą i coraz popularniejszą metodą chemiczną „na zimno”. Pierwsza z metod przeprowadzania procesu wulkanizacji sprawdzi się bardzo dobrze na przykład w przypadku uszkodzeń po bokach opony, zaś wulkanizacja chemiczna pozwala na szybkie i bardzo sprawne poradzenie sobie z uszkodzeniami punktowymi, które powstały przykładowo wskutek przebicia opony przy pomocy śruby, gwoździa albo szkła. Obecnie częściej stosowaną metodą jest metoda chemiczna, nie oznacza to jednak, że jest to metoda lepsza – a przynajmniej nie we wszystkich przypadkach. Wulkanizacja „na ciepło” wymaga bowiem o wiele większych umiejętności oraz doświadczenia, o które coraz trudniej. Sam proces jest też o wiele bardziej skomplikowany (konieczne jest na przykład użycie specjalnej formy, dzięki której możliwe będzie nadanie oponie jej pierwotnego kształtu) i czasochłonny, a klientom bardzo często zależy przede wszystkim na czasie. Jeśli jednak uświadomi się im, że dobranie odpowiedniej metody wulkanizacji pozwoli im cieszyć się naprawionymi oponami przez długie miesiące, a często nawet lata bez konieczności poniesienia sporego wydatku, jaki wiążę się z zakupem nowych opon, z pewnością będą skłonni poczekać.