Opona pneumatyczna to nic innego jak zewnętrzna część koła. Charakteryzuje się ona otwartym przekrojem, wykonana jest z gumy a następnie nakładana na felgę bądź obręcz i wypełniana powietrzem pod ciśnieniem. Użyty może w tym celu zostać także inny gaz. Opona jest tym elementem pojazdu, który kontaktuje się bezpośrednio z podłożem. Ponadto zapewnia przenoszenie ciężaru samochodu, sił jego napędu, hamowania oraz skrętu, a także gwarantuje podstawową i niezbędną w czasie jazdy amortyzację. Podziału opon dokonać można ze względu na kształt bieżnika oraz budowę wewnętrzną (na opony diagonalne, promieniowe, dętkowe, bezdętkowe oraz tak zwane modele „runflat”).

Samochód i wulkanizacja opon

Wulkanizacja to proces, dzięki któremu opony są nie tylko produkowane, ale także naprawiane. Sama wulkanizacja to chemiczny proces polegający na sieciowaniu cząsteczek polimeru. W jego wyniku otrzymuje się gumę. Wulkanizacji poddane mogą być zarówno tradycyjne rodzaje elastomerów (np. kauczuki), inne rodzaje elastomerów (np. silikony) oraz inne materiały, w tym właśnie te wykorzystywane do produkcji opon. O ile sam proces produkcji mało kogo interesuje, o tyle naprawa ciekawi już większą ilość osób. Do naprawienia różnego rodzaju uszkodzeń opon wykorzystana może być tradycyjna metoda wulkanizacji „na ciepło”, bądź coraz popularniejsza chemiczna metoda „na zimno”. Ta pierwsza najlepiej sprawdzi się przy dokonywaniu napraw opon, które doznały bocznych uszkodzeń, ponieważ bardzo ciężko jest wykonać je przy zastosowaniu metody chemicznej. Wulkanizacja „na ciepło” wymaga jednak od mechanika o wiele większego doświadczenia oraz umiejętności, a do samego procesu wykorzystać należy specjalne formy, które pozwolą na nowo nadać oponie jej pierwotny kształt. Właśnie z tego powodu coraz więcej warsztatów rezygnuje z tej metody o feruje wyłącznie chemiczną wulkanizację „na zimno”. Metoda ta jest o wiele szybsza i prostsza do wykonania. Możliwe jest dzięki niej bardzo sprawne naprawienie uszkodzeń punktowych, do których doszło wskutek przebicia opony gwoździem czy szkłem. Wybierając odpowiedni warsztat samochodowy warto wybrać ten, który ma w swej ofercie zarówno wulkanizację „na ciepło”, jak i wulkanizacje chemiczną. Różne uszkodzenia wymagają innego podejścia, dzięki podjęciu właściwych działań będziemy mieli możliwość korzystania z naszych opon przez długie miesiące, a czasem nawet lata po dokonaniu naprawy – a wiadomo, że zakup nowych opon jest dosyć dużym wydatkiem i obciążeniem dla domowego budżetu.