Chłodnice samochodowe to nic innego, jak rodzaj wymiennika ciepła (czyli specjalistycznego urządzenia, którego główną funkcją jest wymiana ciepła pomiędzy dwoma czy większą ilością płynów), który stosowany jest w celu chłodzenia pracujących silników spalinowych w samochodach. Zdecydowanie najczęściej stosowanym obecnie sposobem chłodzenia silników w samochodach jest chłodzenie ich cieczą: zarówno w bloku, jak i w głowicy silnika znajdują się specjalnie wydrążone kanały, przez które przepływa medium chłodzące – czyli dana ciecz. Cieczą tą może być po prostu woda, jednak zwykle wykorzystuje się w tym celu wodne roztwory najczęściej glikolu etylenowego. Przy pomocy specjalnej pompy zwykle wyposażonej w napęd mechaniczny z wału korbowego za pomocą paska klinowego lub paska rozrządu, która zazwyczaj nazywana jest pompą wodną, ciecz (czyli medium chłodzące) pompowana jest do chłodnicy. Budowa chłodnicy to zazwyczaj panel pionowych albo poziomych rurek, które zaopatrzone są w odprowadzające z nich ciepło ożebrowanie z dosyć cienkiej blachy, które w znacznym stopniu zwiększają aktywną powierzchnię odprowadzania ciepła. Poprzez panel chłodnicy przepływa natomiast powietrze – jego przepływ powodowany jest ruchem pojazdu. Gdy samochód nie porusza się (na przykład podczas dłuższych postojów, na światłach, kontrolach i tak dalej) przepływ powietrza wymuszany jest za pomocą wentylatora. Chłodnice są zazwyczaj umieszczone na przodzie samochodu, dzięki czemu dociera do niej świeże (a konkretnie – nieogrzane przez silnik) powietrze.
Chłodnice stosowane w pojazdach samochodowych dobierane są w ich konstrukcji w taki sposób, aby nawet w najtrudniejszych i najmniej sprzyjających warunkach pracy zapewnić optymalną temperaturę medium chłodzącego, czyli cieczy umieszczonej w chłodnicy – jest to temperatura poniżej punktu wrzenia. Natomiast po to, aby dopuścić do zbyt dużego przechłodzenia silnika w układzie chłodzenia umieszczany termostat, zamykający przepływ medium przez chłodnicę wtedy, gdy jej temperatura wynosi mniej niż 85 °C.
Chłodnice samochodowe – mechanika i naprawa
Zakres usług, które oferowane są zwykle przez mechanika w zakresie naprawy systemów chłodzenia obejmują głównie następujące elementy:
– ogólną naprawę i serwis chłodnic wody, chłodnic oleju, nagrzewnic, skraplaczy, parowników, intercoolerów i kompresorów,
– montaż oraz demontaż poszczególnych części,
– wymiana rdzeni,
– spawanie aluminium,
– wymiana płynów chłodnicowych,
– serwis i odgrzybianie klimatyzacji,
i inne.